Stormtrivs

Nu har vi bott i Stavsnäs i drygt en vecka och känslan som har infunnit sig är underbar! Jag verkligen stormtrivs här ute och nu vet jag att det är så här jag vill bo! Att ha egen tomt, naturen nära inpå, mängder av promenadmöjligheter i skog och mark, bra möjligheter till spår och liknande och ett lugn som inte går att finna på många ställen här i Stockholmsområdet. Det är verkligen fantastiskt. Och då är denna period ändå den tråkigaste med allt mörker och kylan. Tänk bara hur bra det kommer att bli till våren!!!

Helgen har bjudit på ett fantastiskt väder med strålande sol och klarblå himmel. Under lördagen bytte Göran till vinterdäck på bilen och sedan röjde vi undan en del saker som stod kvar från flytthelgen för att försöka få någon sort ordning. Efter intagen lunch begav vi oss ut på promenad runt sjön som är belägen precis vid tomten och det var underbart! På lördag kväll var vi ut på restaurang i Gamla stan och åt en bit mat. Trevligt! Även på söndagen röjde vi lite, men till största delen tog vi det lugnt, gick på långpromenad och bara myste. Det var länge sedan jag och Göran hade tid för att gå riktiga långpromenader tillsammans, men i helgen fick vi två! Mycket roligt!

Idag kände jag att det äntligen var dags för att dra igång Bellas träning igen. Det har stått väldigt stilla på slutet, pga många skäl, men nu är det verkligen dags att återuppta träningen. Precis som man kan vänta av en arbetsnarkoman var Bella väldigt het i träningen, men jag är ändå väldigt nöjd med henne. Vi satsade främst på rutan och hon gjorde det superbra. Jag fick några insikter under träning:

1. Det är väldigt viktigt att inte köra många repetitioner (läs max 3) med rutan på samma ställe. Bella blir snabbt väldigt trygg på den specifika platsen och söker gärna upp den även när rutan har bytt plats.

2. Denna metod (med rutan tydligt avgränsad)  ger Bella en trygghet som hon annars har svårt att hitta. Hon vågar verkligen aktivt välja att ställa sig och lita på att det är rätt. Visst blir det fel ibland, men hon har ändå en säkerhet som jag har saknat i vissa fall med henne.

Gammal bild

3. Bella har blivit bättre på att hantera sin frustration. Hon piper och gnäller ibland, men nu fastnar hon inte i det som hon kunde göra tidigare utan hon kommer faktiskt till insikt om att det inte lönar sig och väljer istället att prova någonting annat. Bra!

Även den svart drottningen fick komma ut och träna idag. För hennes del blev det nästan uteslutande uppletande, något som hon älskar. Det som förvånade mig idag är hur extremt uthållig Shelby faktiskt är när det kommer till träning och kanske främst i uppletandet. Det var väldigt länge sedan vi körde ett uppletade där saken hon skulle leta låg väldigt djupt. Dessutom var det terräng med blåbärsris som var lika högt som henne själv =). Men hon letade på och hon gjorde det bra. Och framförallt visade hon inte en enda gång någon tendens att vilja ge upp. Snacka om glädje när hon hittade leksaken! Hon ville dock inte komma in med den utan sprang istället och stoltserade med den över hela tomten =). Hon är allt för underbar den lilla damen! Men heter man Shelby så får man helt enkelt göra så där. Det är så kul att se henne så ofantligt glad igen. Hon verkar verkligen må jätte bra av att bo här ute. Hon får vara lös väldigt mycket och frihet är något som hon värdesätter otroligt mycket.

Nu måste jag lägga på lite mer ved i kaminen. Ha det så gott allihopa!


Kommentarer
Postat av: Marlene

Åh vad härligt att läsa att ni trivs! Speciellt Shelby!

Det där med rutan - har också märkt att hundarna fäster sig väldigt fort vid punkter. Jag brukar köra "klockan" runt rutan innan jag flyttar den för att få lite flyt i träningen. Svartbergs tips är ju att ha två rutor på motsatt håll och två medhjälpare som flyttar rutan medan man kör på den andra. Men då måste man ju ha slavar tillgängliga...

2008-11-03 @ 22:36:26
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Olivia

Va roligt för er att ni trivs så bra, förstår att det måste vara rena himmelriket för Shelby att bo ute i Stavsnäs. Synd bara att det inte ligger lite närmare Umeå så att man slipper sakna er :)



Haha, glädjevarv efter funnen sak det känner jag igen, underbart :)

2008-11-05 @ 09:09:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0