Flytt



Idag jobbade jag över lite och kom med andra ord hem sent. Efter att ha spenderat en timme med Helena på telefonen lyckades jag ta mig ut i skogen med hundarna. Vi gick ett jättehärligt stråk i skogen och tjejerna busade på ganska bra. Vi satte oss ner i skogen en stund och bara njöt och hundarna är verkligen super duktiga på att ta det lugnt när jag sätter mig ner för att vila. Shelby la sig tillrätta i blåbärsriset och Bella la sig nära mig. Direkt när jag rör på mig för att börja promenera igen är de på G och det är återigen fullt ös =).

Ja, som rubriken antyder ska vi alltså flytta! Vi har funderat ett tag på att sälja lägenheten och flytta ut till Stavsnäs och nu har vi alltså slagit slag i saken. För två veckor sedan sattes lägenheten ut till försäljning, det var visning i helgen när vi var i Umeå och i tisdagskväll skrev vi kontrakt! Och inte nog med att försäljningen gick fort... vi ska dessutom flytta redan innan den 31 oktober! Så nu är det packa som gäller för hela slanten. Men det känns verkligen superbra att flytta ut till landet, där vi har både tomt och en sjö. Hundarna kommer att tro att de har dött och hamnat i himmlen och jag kommer att träna som aldrig förr när man har en mindre appellplan utanför dörren. Helt underbart! Bilden som ni ser överst är tagen från den inglasade altanen på huset där vi ska bo. Visst är det vackert!? Ok, bilden är inte speciellt bra, men den visar ändå vad vi kommer att få se till vardags... =)

Jag har tränat Bella lite idag och jag har verkligen försökt ta tag i hennes största svaghet, nämligen att våga lita på det beteende hon erbjudit och inte direkt ändra om det inte kommer belöning. Alltså; att våga välja beteende. Stå är överlag ett ganska svårgreppat koncept för hunden (tror jag) och därför är det desto viktigare att faktiskt låta hunden att göra ett aktivt val innan belöning kommer och inte bara belöna för att hon råkar stå still med alla fyra tassar. Bella är dock låååångt ifrån detta och om hon inte får belöning direkt så byter hon beteende eller bli osäker och kommer till mig. Men jag tycker mig ändå se att vi gjorde några framsteg och jag vet att hon brukar snappa upp ny information väldigt snabbt. Men det är ju klart, om jag alltid tidigare har belönat henne för att hon ställt sig utan att hon aktivt har behövt välja beteendet, så har jag ju format fram det beteende som jag nu vill ha bort. Men jag är väldigt förhoppningsfull och tror att vi med lite intensivt arbete har löst detta på bara några träningstillfällen. Hon är ju som sagt en dam som fattar snabbt, bara matte gör det tydligt vad som gäller.

Shelby har fått nån konstig rådnad på ena frambenet och jag känner mig osäker vad det kan vara. Ska avvakta till imorgon och se om det blir bättre eller sämre och beroende på det får jag se vad vi ska ta till oss. Hon har förövrigt fått tid hos sjukgymnasten den 27 oktober, så då ska hon få kolla igenom hela kroppen på henne. Det känns nervöst men samtidigt väldigt skönt att äntligen få den genomgång som hon behöver. Någon form av behandling kommer det att bli, frågan är bara vilken och hur intensiv den kommer att bli. Men allt för att min älsklingsstrumpa ska må bra!

Ha en skön helg allihopa!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Förstår att ni gillar de där stället, det skulle jag också göra, med den utsikten. När kan man komma å hälsa på? :)

2008-10-03 @ 20:54:44
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Lisa

Jag ser fram emot att se er lite oftare när ni flyttat ut till Stavsnäs!

2008-10-05 @ 20:13:31
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Lisa

Och angående Marlene så har jag kikat på Hyzz-kennelsidan och det står att de var med om en bilolycka på vägen ner mot MH, och inte så mycket mer. Stackars! :/

2008-10-05 @ 20:17:28
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Marlene

Nej det var till Örebro (Kumla) vi skulle men vi hann inte så långt så det blev inget MH... krockade istället - läs mer på bloggen...

2008-10-05 @ 22:52:13
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Mamma

Vilken underbar utsikt, och vilka fina bilder från kursen samt från besöket här hemma i Umeå.

Du kommer att få det underbart att träna hundarna ute i Stavsnäs samt själv kunna njuta av den fina naturen.

Ha nu en skön dag och koppla av och njut av livet.

Många kramar från Mamma

2008-10-06 @ 09:53:58
Postat av: Marlene

Ja så det kan gå! Tack för fina ord i bloggen!



Jisses! Ska ni skaffa hus?! Förstår om du gillar utsikten, härligt!

2008-10-06 @ 14:54:16
URL: http://www.nemafo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0