Regn & rusk



Kanske borde jag be om ursäkt för min urusla närvaro här på bloggen, men det blir inte så. Det är så mycket som händer just nu att tiden helt enkelt inte finns. Men idag ska jag göra ett försök. Ganska säkert kan jag lova att allt blir bättre efter helgen, då vi äntligen flyttar ut till Stavsnäs! Jag längtar såååå! Bara tanken på att ha en egen tomt som står och väntar på träning gör mig alldeles överlycklig. Motivationen för å träna är helt på väg att komma tillbaka men tiden finns helt enkelt inte just nu. Även om jag idag hann med ett kortare träningspass ute i regnet med Bella. Mer om det snart. I övrigt sysslar vi mest med skogshäng, promenader, packande av flyttkartonger och liknande. Förra veckan var min mamma här. Vi hade jättekul och det känns tomt på dagarna när hon har åkt. Det var kul att ha sällskap efter jobbet. Lite inomhus träning har vi hunnit med. Med Shelby har jag satsat en hel del på lekutveckling och hon börjar faktiskt bli bättre. Hon är inte bra på att leka, men det märks tydligt att lusten finns där, jag måste bara tända gnistan. Bella har främst fått träna fjärren och att aktivt välja ett beteende och bibehålla det. Det går sådär. Sitt och ligg är inte några problem. Där vågar hon tro att hon har valt rätt beteende och kan därmed vänta en stund för att se ifall det ger utdelning. Men stå.... det är en helt annan historia. Här har hon svårt för att förstå konceptet med 4 tassar fasta i backen och om belöningen inte kommer på en gång provar hon ett annat beteende. Men jag ser förbättring och igår vågade hon faktiskt avvakta en stund i väntan på belöning. Men det är fortfarande en låååång väg att gå. Men jag tror att när hon väl har förstått konceptet så kommer det att gå superfort att fördröja tiden. Jag har tränat lite med omvänd lockning, men samtidigt vill jag vara väldigt försiktig med detta då det blir en stor hjälp för henne. En hjälp som vi snabbt måste jobba bort. Men det kan vara en kortvarig lösning för att ge henne självförtroendet och förståelsen i beteendet.

Idag passade jag på att träna fritt föj för första gången sedan kursen med Fanny & Thomas. När jag körde henne då var hon ivrig, studsig, gnällig och allt som man absolut inte vill ha i sitt FF. Sedan dess har jag varken haft motivationen eller orken att ta itu med det. Det var ju så bra innan och vi hade jobbat bort studsandet med ena benet, så det kändes sååå tråkigt att börja om igen. Men idag tog jag tag i saken och till min förvåning var den gamla, perfekta Bella tillbaka. Lugn och sansat med en härlig attityd. Några små studs med ena frambenet men ändå bra. Vi tränade på en lerig och blöt parkering, något som vi inte har gjort förrut. Av någon anledning har vi nästan alltid tränat på gräs när det har varit blött ute, men idag ville jag testa. Därför blev det ett FF med en hel del halter, och elak som jag är såg jag till att halterna ofta hamnade i ler- och vattenpölar. Bella fixade det galant och tvekade inte en enda gång. Ganska stor skillnad från när man tränar Shelby i sånna marker. Hon väljer alltid att gå omvägar runt pölarna... =) Men Bella var duktig och jag vågade mig till och med på att köra läggande under gång i en lerpöl. Även det fixade hon!

Något jag märkte idag var hur mycket Bella verkligen älskar att träna! Det var ju som sagt ett bra tag sedan vi tränade "på riktigt" och jag tycker ändå att hon har klarat träningsuppehållet jättebra, men idag märktes det hur mycket hon har saknat det. När vi hade avslutat träningen snurrade hon runt, hoppade, sprang och hämtade pinnar och var alldeles lyrisk. Hon ville leka hela tiden och hon verkligen sprudlade av glädje! Hon fick mig verkligen att minnas hur mycket jag älskar att träna och motivationen kom tillbaka på direkten! Nu ska bara flytten avklaras och sedan ska vi lägga ner mycket tid på träning!

Nu ska jag inta lite te framför tv:n. Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Marlene

Söt hon är lilla Bella!



Haha vilken djurplågare du är Karro! Fast det är ju fuskigt, Bella har ju mer päls än Shelby, klart hon inte känner blötan!

2008-10-22 @ 03:15:53
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Bengt

Hej,



Livet har varit hektiskt den senaste tiden men i kväll gav jag tusan i det mesta av kvällsjobbet och har läst email och bloggar.



Hälsa Ingegerd och Sven-Olof. Det känns verkligen skönt att det gick så bra som det gick. Änglavakt behövs ibland och krock med älg är otäckt. Själv har jag bara klippt ett rådjur men dock i c:a 120 km/t på vägen mellan Uppsala och Stockholm. Förutom bilen gick allt bra men jag var riktigt skakis efteråt. En kollega klippte en älg i Småland för något år sedan. Bara skärsår men Volvon gick direkt till skrot. Älgar är bra - men inte att krocka med.



Här i Galati rullar det på och Karro och jag utväxlar email mest var dag. Riktigt bra går det dock inte utan det är ett kämpande var dag. Långa dagar.



Var på rumänskt bröllop i lördags (fast det slutade söndag morgon). Bland allt speciellt kan noteras att den äldre av de två prästerna två gånger letade i kaftanen (eller vad det nu heter) och tog fram mobiltelefonen och svarade (mitt i vigseln). Det måste ha varit "han där ovan" som ringde. Ja, så det kan gå.



Hälsningar från Galati

Bengt

2008-10-22 @ 20:00:01
Postat av: Olivia

Tack snälla du, ja man blir verkligen skrämd när det gäller ens små älsklingar.

Förstår att du längar ut till fina Stavsnäs, men nu är det ju inte alls långt bort.

Kul att FF gick så bra med Bella, visst är det roligt att träna efter ett uppehåll och inse hur mycket man saknat det. Känner själv att jag skulle behövt komma igång på riktigt med Nova igen men just nu ligger allt fokus på Nimbus.



Stor kram till er från oss.

2008-10-23 @ 14:25:59
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0