Tillbaka

Nu är jag tillbaka efter både sjukdom och norrlandsresa. Magsjukan var nog inte magsjuka utan matförgiftning eftersom den höll i sig så länge. Jag lyckades i alla fall köra hela vägen upp till Umeå där jag blev omhändertagen av mams och paps. Hela fredagen låg jag bara och återhämtade mig, på lördagen åkte vi till stan som snabbast för att inhandla bebiskläder till min bästa väns nyfödda bebis. På lördagskväll kom brorsan med familj och mormor på middag. Mycket trevligt och roligt att få träffa allihopa! Jag saknar dem så otroligt mycket! På söndag träffade jag Sandra och Olivia en snabbis i skogen. De la varsitt spår medan jag mest spenderade tiden med att fika. Men jag tränade faktiskt både Bella & Shelby i både uppletande och budföring med hjälp av husse. Det gick jättebra! Resten av dagen var vi hos brorsan och lekte lite med barnen.

Som ni kanske förstår så har träning med hundarna inte stått i centrum de senaste veckorna. Dels för att jag har varit sjuk och dels för att den motivationen helt enkelt inte finns.... Jag hoppas att den återkommer snart, men jag orkar inte ens försöka tvinga mig till att träna när jag inte känner för det. Visst blir det lite shapande inomhus och så, men inte så mycket värt att skriva om.

Kursen med Fanny och Thomas var super bra! Vi lärde oss otroligt mycket. Det absolut viktigaste var nog ändå vikten av att låta hunden välja. Med det menat att det är viktigt att inte alltid bara belöna för att hunden exempelvis "råkar" ha fyra tassar i backen när vi tränar stå, utan att istället våga invänta hunden så att den kan göra ett aktivt val att ställa sig med alla fyra tassar. Detta är egentligen en superenkel tanke, men ändå så otroligt viktig! För Bella tror jag att detta kommer att vara väldigt avgörande i många avseenden. Kanske främst för att få henne att lugna ner sig i sitt beteendeerbjudande. Hon blir ofta väldigt hetsig och vill erbjuda väldigt många olika beteenden så fort som möjligt och jag tror att detta verkligen kommer att hjälpa henne. Det var mycket annat nyttigt från kursen som jag kommer att ta med mig och framförallt känns det som att jag har fått lite mer "kött på benen" när det gäller shaping. Det är verkligen superkul och många gånger har jag varit alldeles för feg att vänta ut hunden, men efter den här kursen känner jag mig mer säker i hur jag kan göra.

Bjuder på lite bilder från både kursen och från helgen med Olivia och Sandra.


Lek är en viktig ingrediens i all träning


Fanny och söta Pi visar baklänges marschen.


Visst är hon bedårande!?


Bella & Nova leker


Nova intresserar sig för Sandra


Olivia (i byxor som jag vill ha!!!) =)


Nova, Bella & min favorit Sandra =)

Kommentarer
Postat av: sandra å ippe

Men jag såg ju inte så sliiiiten ut... :S

Du är ju min favvo i all ära!! Å särskilt efter idag.. puss på dig!!!

2008-10-03 @ 00:41:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0