Hata-bilmekar-dagen

Flyttkartongerna håller på att fylla lägenheten nu och jag längtar så otroligt mycket till flytten! Aldrig någonsin tror jag att jag har tyckt att det varit så skönt att flytta. Det brukar inte direkt stå på topp-10 listan här hemma. Men nu känns det både spännande och kul!

Efter en lite längre dag på jobbet är jag nu hemma. Har i och för sig hunnit med både en prommis och lite träning med hundarna, men det blev ändå en senare hemkomst än vanligt. Detta skyller jag på bilen. Vi besiktigade bilen förra veckan, men tyvärr så stod inte ena spindelleden på vår sida, utan det var nödvändigt att åtgärda för att bilen skulle gå igenom... Inte kul när bilen inte mår bra... det har ofta en tendens att bli lite dyrt. Göran hittade dock en verkstad som verkade bra och hyfsad till priset och dessutom låg den nära mitt jobb. Så i morse körde jag dit och lämnade bilen. Vi hade fått ett ungefärligt pris och jag bad dem även göra en felsökning på AC:n då denna har haft lite krupp på slutet. Dock uttryckte jag tydligt att de skulle ringa mig om de hittade felet och att de inte fick åtgärda felet utan att jag godkände det. AC-fel kan nämligen ha en tendens att bli dyyyyyyrt att åtgärda, så de fick inte lov att åtgärna något utan mitt godkännade. Sedan i eftermiddag ringde ena killen och sa att bilen nu var klar och även ombesiktigad. Jättebra tänkte jag! Men sedan kom budskapet om vad det skulle kosta och där hade han förmodligen bara hittat på en summa för den var inte ens i närheten av det han och Göran hade kommit överens om. Dessutom hade de även, trots att jag tydligt hade sagt att de inte fick, åtgärdat felet på AC:n. Jag blir sååååå arg!!! Självklart vägrade jag att betala för åtgärdandet av AC-felet och jag lyckades även pruta ner priset till ett mer rimligt sådant. Men jag tänker ändå på alla stackars människor som de lyckas lura. Och helt säkert så är jag, trots att jag sa ifrån, en av de människorna. Ruttet tycker jag att det är!

Lite roligare nyheter är i alla fall att träningen med hundarna gick jättebra. Shelby fortsatte att leka bra och faktiskt så har hon lite lättare för att leka ute. Inomhus vill hon liksom ta det lugnt, men ute har hon lättare för att släppa loss lite. Hon kampar ganska bra från och till även om det kan bli bättre. Däremot har jag märkt att jag ska utnyttja hennes jaktintresse i leken. Hon tycker att det är väldigt mycket roligare att jaga efter ett rep på marken än att kampa och det kan jag köpa. Jag tror även att kamplusten kommer att växa om vi bara får bättring på resten av leken. Annars tränade jag inte speciellt mycket med Shelby utöver några kortare shapingövningar, men jag är ändå nöjd över vår lek tillsammans.

Bella fick, till skillnade mot vad jag har gjort tidigare, gå in som nummer 2 i träningspasset. Tidigare har jag nästan alltid låtit Bella träna först för att bygga upp träningssuget hos Shelby, men nu tycker jag att det är viktigare att Bella lär sig att behärska sig i väntan på träning. Och idag gick det fenomenalt bra! Hon var lugn och gav inte av ett enda pip. Istället satt hon snällt och väntade på sin tur. När det var hennes tur började vi med platsliggning som helt klart gick över förväntan. Att träna duration är inte min starka sida, men idag tog jag fram mobilen och satte upp lite olika hålltiden och sedan fick det helt enkelt bära eller brista. Och det brast faktiskt bara vid ett tillfälle, men i övrigt tycker jag att hon låt stadigt, lugnt och helt klart över min förväntan. Vi har ju trots allt inte tränat mycket platsliggning, så det var bra resultat. Tror att jag ska fortsätta att ta tid och redan innan bestämma lite hålltider för hur länge hon ska ligga. Med Bella är det jätte viktigt att komma ihåg att ping-ponga när man tränar duration eftersom hon snabbt tappar intresset annars. Men jag ser ändå hoppfullt på framtida träning när det gäller platsen.

Vi tränade även lite ställande under baklängesmarsch och jag tycker att hennes stopp börjar bli riktigt tydliga och fina nu. Hon får verkligen ett stuns i stoppen (även på kommando) vilket jag har saknat lite hos henne tidigare. Men det ser bra ut och jag är nöjd efter dagens korta träningspass.

Nu ska jag försöka packa lite, men risken är att jag hamnar i fram-stupa-sido-läge i soffan istället... =)

Kommentarer
Postat av: Olivia

Du exakt de där hända mig för ett tag sedan. Hade lämnat in volvon för att kolla upp ett fel och sa tydligt flera gånger att de inte fick göra några åtgärder innan de pratat med mig. Efter några timmar ringde jag upp verkstaden för att kolla varför samtalet dröjde och fick då till svar att bilen redan var fixad och klar. Gaaaaah!!!



Duration är inte heller min starka sida och jag måste verkligen ta tag i det där när det gäller plasten för Novas del.

2008-10-23 @ 19:15:17
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Olivia

Hur gick det på massagen igår?



Försöker slå dig en pling under dagen.



Kram

2008-10-28 @ 09:11:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0