Skogstur till häst



Är tillbaka i Stockholmsområdet efter en tur till Nora och Göranstorp. Vi åkte upp igår kväll och sov över för att slippa kliva upp tidigt idag och med facit i hand så var det väldigt skönt.

Dagen har vi spenderat till häst, närmare bestämt Islandshäst. Det var med skräckblandad förtjusning som jag återigen satte mig på hästryggen då jag blev ganska ordentligt skadad för flera år sedan. Jag har förvisso ridit sedan dess, men det har aldrig känts riktigt avslappnad. Men idag vände det! Eva som driver Göranstorp var väldigt duktig och fick i uppdrag att utse en häst som jag kunde känna mig trygg med men som ändå var pigg och hade driv i sig. För även om jag har blivit lite reserverad vid ridning så är det hemskt att rida en häst som är passiv och tråkig. Eva lyckades utmärkt med uppdraget och hon checkade ständigt av hur det kändes för mig. Hästen jag fick rida har ett namn som jag inte kommer ihåg, men till vardags går han under namnet "Roffe". Roffe är då islänning och 15 år gammal.


"MIn" häst efter ridturen. Lite trött och hungrig.

Turen varade i tre timmar och innehöll allt från skritt i skogen till tölt och galopp på mindre vägar. Sammanlagt red vi ungefär 2 mil. Det var verkligen underbart! Även om jag tidigare har ridit en del har jag aldrig tidigare ridit Islandshästar, så att tölta var en ny erfarenhet för mig. Och vilken erfarenhet! Helt fantastiska hästar och tölten var verkligen skönt. Jag har aldrig gillat travet eftersom man verkligen måste jobba hela tiden för att det ska bli skönt, men med töltet flöt man liksom fram... Galoppet är nog ändå favoriten då det ger en härlig adrenalinkick.

Visst fick jag mersmak och jag kommer helt klart att rida islänning igen!


Jag ser till så att hästen blir ren och fin...


...för att sedan rulla sig. Antar att "fin" är ett ord som kan definieras olika... =)












Kommentarer
Postat av: Lisa

Vad härligt det ser ut! Man blir så sugen när man ser bilden och läser om det hela...

2008-09-14 @ 21:16:50
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Marlene

Men gud vad härlig dag du haft! Har ridit mycket men aldrig på en islänning, måste bli av någon gång! Träningsvärk?

Usch ramla av och skada sig är ingen favorit, försöker undvika det så gott det går!

2008-09-15 @ 00:25:31
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Olivia

Men åååååh va avundsjuk jag blir, islandshästar är ju bara för underbara och en stor favorit i mina ögon. Precis som du skriver så känns det som att man flyter fram under töltet.



Försöker slå dej en pling ikv.

Kram!

2008-09-15 @ 12:54:07
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0