Skojig träning



Idag efter jobbet och intagen lunch begav vi oss till Stavsnäs. Jag längtade verkligen dit ut och jag tror att hundarna också gjorde det. Vädret var underbart och vi spenderade hela dagen utomhus. Tränade, promenerade, hundarna badade, lekte, jag tog en kopp kaffe och bara njöt. Dagen var verkligen underbar!

Träningen var roligare än på länge. Vi lekte massor och skratten var ständigt närvarande. Det var verkligen jättekul! Shelby och jag lekte mycket och tränade mest på att släppa/gripa på kommando och jag tycker mig se ett växande intresse för lek tillsammans med mig. Vi ska verkligen jobba vidare på detta och jag tror att vi kan få ganska bra resultat. Mest för skojs skull började vi även träna slalom. Tror att inlärningentekniken brukar kallas för 2x2, men jag är långt ifrån säker. Jag vet på tok för lite om agility för att uttala mig om detta. Men, jag börjar verkligen känna suget att lära mig mer!



Bella var verkligen superrolig att träna idag, även om var lite väl het. Men jag tar hellre en het hund än en hund som inte känner träningssuget. Hon fattade snabbt hur jag ville ha det och hon gjorde det med enorm fart och beslutsamhet. Det funkar faktiskt ganska bra att först låta henne se hur Shelby gör för att sedan låta henne testa själv. Hon är faktiskt inte helt dum när det gäller modell-inlärning. Vi fick väldigt många lyckade repetitioner och jag förstod att när hon väl gör fel så kommer det nog att ta ett tag innan hon hittar rätt igen. Det brukar nämligen vara så med den här damen. Men att det skulle bli som det blev hade jag inte någon aning om. När vi hade flyttat oss lite mer rakt bakom pinnarna började hon springa både från vänster sida och igenom och dels runt bägge pinnarna... Precis som väntat. Men sedan får man igen för att man har en hund som är kreativ och erbjuder beteenden. Först försöket hon backa upp mot pinnarna för att stå på händer, något som brukar hända lite då och då. Men sedan försöker hon hoppa ÖVER pinnarna, som var pinnar från ett sånt där stort plockepinn... Inte så bra! Tack och lov gick det bra och hon blev inte skadad, men jag blev lite rädd och tvingades backa lite för att hon skulle göra rätt. Jag ville verkligen testa hur hon hanterar det när det blir fel och efter idag kan jag väl konstatera att hon i alla fall fortsätter försöka =)

Vi tränade även på platsliggningen och hon fick ligga plats ganska ofta medan jag plockade i ordning lite grejer. När hon la hakan i backen fick hon frisignal och komma och träna. Självklart var jag även noga med att värdeladda platsen, men samtidigt vill jag att hon ska se platsen som något som leder till ofantligt roliga saker. Hennes starka sida är faktiskt att vänta på det hon verkligen vill ha, så jag tror att det kan vara en bra strategi.

Vi fick även ihop en del repetitioner av ställande under baklängesmarsch. Vi jobbar fortfarande med signalkontrollen och ibland funkar det utmärkt bra och andra dagar är det som om hon aldrig tidigare har hört ett kommando. Jag måste verkligen komma på något bra sätt att få henne att förstå vikten av att lyssna till mina ord... Jag ska fundera över det, så återkommer jag med besked senare. Om någon vänlig själ därute har några bra tips så får ni gärna dela med er. Vi körde även hoppet och det funkar som vanligt jättebra. Hon har blivit väldigt mycket duktigare på att vänta på kommando och inte ta saken i egna händer. Hon hoppar ut från min sidan 5-7 meter från hindret. Hon hoppar även bra i vinkel och emot mig. Nu ska vi snart börja lägga på sättandet så kommer det att bli jättefint!

Här kommer lite bilder från dagen






Kommentarer
Postat av: Olivia

Rockband??? :)



Du har helt rätt i det du säger men samtidigt så känns det som att när vi ska starta så vill jag känna att det funkar mer än vad det gör idag...

Slår en signal senare idag, om inte du hinner före :)



Kram

2008-09-05 @ 11:00:14
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Agneta

Vilken läcker bild med er skugga!! Du har verkligen två hundar som är olik varandra i kroppen! Ha det bra!

2008-09-11 @ 19:31:14
URL: http://www.nogg.se/semestersol

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0