Träning i ottan

... eller ganska tidigt i alla fall. Vaknade vi 7 för att sedan kliva upp 8. Tog med mig ryggsäcken full med hundleksaker och träningstillbehör och tog med mig Bella ut medan husse och Shelby låg kvar och sussade tungt. Här i huset är det Bella och matte som är morgonpigga medan varken Shelby eller husse ens vill tänka på att kliva upp förrän någongång efter 10-11-tiden...

Bella var på ett strålande humör (som alltid) och verkade njuta av att få ha matte för sig själv en stund. Vi gick och strosade lite en stund och efter ett tag stannade vi för lite träning. Bella är verkligen superrolig att träna nu! Hon är engagerad och har en attityd som många människor skulle få jobba länge för att få. Till råga på det så är hon extremt lättbelönad, något som självklart underlättar ofantligt i träning. Hon är helt enkelt en riktigt pärla att jobba med! Vi tränade lite apportering, ställande under baklängesmarsch, läggande under marsch (framlänges), platsliggning och en eller annan inkallning. Främst fokuserade vi på ställandet och platsliggningen. Ställande börjar bli riktigt bra och hon börjar få rätt bra "stuns" i stoppet. Nu gäller det bara att få ordning på signalkontrollen, men jag tror att det kommer att gå rätt bra. Jag måste dock tänka på att hela tiden hålla hennes lyhördhet uppe för att hon inte ska chansa på vilket kommando som kommer. Annars gillar hon verkligen att chansa istället för att faktiskt lyssna... Passade på att lägga henne plats när det gick förbi lite folk och hon låg fint och stadigt med hakan i backen. Hon har helt klart köpt budskapet om "hakan i backen - så kommer matte tillbaka". Nu har vi börjat jobba med att förlänga tiden som hon ligger och det ser ut att gå riktigt bra!

Efter Bella träningspass gick vi tillbaka hem. Då vaknade Shelby till liv och jag lämnade av Bella och tog med mig Shelby ut. Hon verkligen älskar att få ha matte för sig själv en stund. Hon studsade av glädje och behöll den glädjen genom hela promenaden. Vi lekte en hel del, körde lite slalom och åttor mellan mina ben och Shelby tyckte att det var superkul!

Efter intagen frukost tog vi med mig min cykel och tog en promenad till cykelaffären där vi lämnade in den för service. När vi gick hemåt började det regna och der verkar hålla i sig. Passade på att måla lite utemöbler (målade inne...) när vädret ändå var kasst. Lyckades även måla mina strumpor litegrann... men det hör väl till!?

Imorgon ska vi till Hölö/Mörkö på Kennelträff. Ska verkligen bli superkul att träffa alla. Hoppas bara att det inte regnar...

Inga bilder idag, men imorgon ska jag nog lyckas lägga upp några från Kennelträffen.

Kommentarer
Postat av: Olivia

Ja! vi vill se massa bilder från kennelträffen :)

Kul för er att det går så bra med träningen och att Bella är så engagerad, som sagt hellre en hund som man kanske måste lugna lite än en hund som man måste trigga.



Slår en pling i morgon för å höra hur ni haft de.



kram!

2008-09-06 @ 19:18:14
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Olivia

Ja! vi vill se massa bilder från kennelträffen :)

Kul för er att det går så bra med träningen och att Bella är så engagerad, som sagt hellre en hund som man kanske måste lugna lite än en hund som man måste trigga.



Slår en pling i morgon för å höra hur ni haft de.



kram!

2008-09-06 @ 19:19:19
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Ohoj vad flitiga ni är! Och morgonpigga dessutom! Vad härligt att det går så bra med Bella, alltid kul när man har en hund som VILL!

Jo jag hoppas att Fokuz inser att han är "satt på plats"!

Detsamma! Eller hoppas ni haft en trevlig helg!

2008-09-07 @ 23:00:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0