Målinriktad träning!

Äntligen har jag, för första gången på väääldigt länge, lyckats få till lite målinriktad träning för bägge damerna här hemma. På sistone har min motivation för lydnadsträning växt sig allt starkare och idag kände jag verkligen för att träna med tävling i sikte. Det var länge sedan jag kände så kan jag lova! På vägen hem från jobbet började jag planera för vad som skulle stå i fokus idag och väl hemma gjorde jag upp en mer strukturerad plan för dagens träning. Eftersom jag har varit rätt dålig på att träna målinriktad inser jag snabbt att det är mycket som jag har låtit falla genom fingrarna och i mångt och mycket har jag försökt ta genvägar till klara beteendekedjor. Inte bra! Men nu ska det bli ändring på det.

Bellas största problem är och har väl varit väldigt länge, att välja ett beteende och stå för det. Därför stod signalkontroll på agendan idag. Vi började med det och det tror jag var ett bra val. Det är lugn och systematisk träning, något som är en bra start för henne eftersom hon lätt stressar upp i beteenden där det går undan eller där hon ska växla mellan flera olika. Därför valde jag att fokusera på signalkontroll för enbart ligg. Det gick bra och hon visade allt större förmåga att ta ansvar för sitt beteende. Jag tycker dock att det är lätt att falla i fällan för att alltid och återigen alltid lyckas och därmed glömma bort att även misslyckanden är jätte viktigt i träning. Därför utmanade jag henne med en hel del fokus på duration, något som är både hennes och min dåliga sida... Kanske (eller snarare förmodligen) har hon ärvt den sidan från mig... Hon behöver fortfarande mer träning på detta (enkla?), men jag tycker ändå att jag såg en klar förbättring på dagens pass.

Vi tränade även läggande under baklängesmarsch, något som är lite av hennes paradgren. Dock har de på sista tiden blivit lite sisådär med läggandena och det vill jag ta itu med nu på en gång. Nu ska det bli supersnyggt! Hon gillar verkligen detta moment och utför det oftast väldigt snyggt även som ett färdigt moment. Men jag vill gärna träna det lite mer baklänges för att få till det där sista. Även gripandet av apport stod på schemat. Bella har ett väldigt fint gripande med tyngden snabbt bakåt. Dock har vi tränat på i princip ALLT utom med apportbock (visst har det väl hänt)... vilket i och för sig inte är någon nackdel, snarare tvärtom. Men idag var det dags! Skitsnygga gripanden med bra attityd (lugn men attack-artad) och tyngden bakåt. Även durationsträningen såg jätte bra ut. Hon fick även göra några gripanden från marken när jag klämde fast apporten mellan mina fötter för att ge henne lite motstånd och det funkade också super! Nästa steg blir att ta till en medhjälpare för att få träning att springa ut och gripa.

Vi påbörjade även lite hopp-stå-träning, något som är helt nytt för mig. Fokus låg på att få henne att hoppa och klick och belöning kom när framtassarna dunsade i backen. Bella har enormt lätt för att snappa upp nya saker och så även denna gång. Dock så gick hon upp en hel del i stress, vilket gjorde att vi tog en paus tills hon var lugn igen. Jag tror att detta kan leda till något riktigt fint och jag tror verkligen att det är ett jätte bra sätt att träna in momentet för inkallning med ställande. Ska bli spännande å se utvecklingen av det hela.

Även drottningen fick sin träning idag, även om den tilltänkta planen förändrades lite efter vår promenad idag. Under promenaden ville hon helt plötsligt inte stå på höger framben (inte det hon gjorde illa - det var bakbenet). Jag kollade, klämde och kände och hon visade ingenting och jag kunde heller inte se något. När jag hade genomfört denna koll så var hon som vanligt igen och sprang, hoppade och lekte precis som innan. Vi fortsatte promenaden och när vi kom hem ca 30 minuter senare visade hon samma tecken igen, stod med höger framtass i vädret. Jag kollade och sedan var allt bra igen... När vi kom in kollade jag lite mer noggrant och då hörde jag att det knastrade lite i mellanhanden (det som är mellan övre tåleden och handleden)... Ni vet så där som det låter när man inte riktigt har sköljt ut schampot ur blött hår... Ringde vetten och hörde och de tyckte att jag skulle avvakta och att det förmodligen inte var något farligt... Hon visade ju trots allt ingenting när jag klämde och kände... Men vi ska helt klart hålla henne under uppsikt. Hoppas bara inte att det är något.

Hur som helst så strök jag träningen av hopp-stå (av förhoppningsvis förståerliga skäl). Istället tränade vi på ställande från läggande, bakdelskontroll med vänster-om (med och utan kloss) och apportgripanden. Ställandet har av någon anleding kommit i skymundand och det visade sig att Shelby tyckte att denna träning var superkul! Så även vänster-om, något som hon börjar bli super duktig på! Hon är så duktig på att aktivt välja ett beteende och stå för det, vilket gör det väldigt enkelt för mig att belöna det jag vill ha. Apporten har sedan länge varit något av mitt och Shelbys hatmoment och innan vi gick ut och tävlade första gången så total-vägrade hon att ta (eller ens titta) på apportbocken. Vi har jobbat oss igenom det, men på sista tiden har även glädjen för apportbocken börjat att växa sig allt starkare. Idag visade hon fin attityd och hon la vikten bakåt, precis som jag vill ha det. Dock tappar hon lätt lite självförtroende när vi försöker sträcka på tiden, men jag ser ändå väldigt stora framsteg!

I övrigt har det inte blivit mycket gjort. Utöver jobb, lunchintagning, promenad och träning har det inte hunnits med nå mer. Nu är det lite vila som står på agendan innan det är dags att hämta husse för att handla lite till middagen. Våfflor blir det idag! Ja just det... en semla har jag också hunnit med att äta idag! =)

Kommentarer
Postat av: Olivia

Det glädjer mig att läsa att du återfått motivation för att komma igång igen med träningen. Jag skulle verkligen behöva dig nära nu så att även jag kunde komma igång, usch va jag saknar oss :(

2009-02-25 @ 15:15:29
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Marlene

Vad härligt att ha återfått motivationen för träningen! Hoppas Shelbys tass bara är lite "kvarglömd schampo" - alltså inget allvarligt ;)

Myrans supersnygga halsband är från minxdesign :)

2009-02-26 @ 10:48:34
URL: http://mafomy.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0