Åter hemma

Ja, så var vi hemma igen. I söndags åkte vi tidigt på morgonen för att hinna med några stopp på vägen. I Härnösand stannade vi en stund hos Görans farmor och i Gävle stannade vi hos min barndomskompis Jessica, hennes sambo och deras lilla Lucas. Shelby tycker verkligen att bebisar är helmysiga och Lucas fick ett stort antal pussar lite här och var. Bella är relativt ointresserad och väljer istället att fjäska för oss andra =) Hon blir nog lite smått avundsjuk när vi riktar uppmärksamheten mot bebisen och då kommer hon och klättrar upp i knät, ska pussas och helst sitta i knät hela tiden =) Men hon är snäll, lugn och visar inte några som helst dåliga beteenden, vilket känns skönt. Men jag tror att hon kommer att tycka att det är lite jobbigt när vår bebis anländer, men det ska nog gå bra.

Resan hem gick bra och igår tog vi en härlig promenad på isen som har lagt sig här nere på sjön. Det är verkligen något speciellt med promenader på isiga sjöar! I just love it! Sedan åkte vi till Nacka för att tvätta bilen och inhandla lite mamma-kläder till mig så att jag har något att ha på mig nu när jag växer =) Tack och lov hittade jag kläder snabbt. Jag avskyr verkligen å springa å leta kläder.

I morse gick jag ut för att träna Bella. Eftersom det har blivit lite träning på slutet var jag lite orolig för en över het hund som inte kunde fokusera, men det gick faktiskt bra. Vi tränade dock inga nya saker utan valde mest att fokusera på det hon i princip redan kan. Det mest framträdande var nog signalkontrollen på sitt, stå och ligg under baklängesmarsch. Jag förstår inte riktigt vad det är som avgör vilka dagar hon gissar rätt i princip till 100 procent medan andra dagar är det knappt som om hon hör att jag överhuvudtaget säger något. Men idag var en sådan dag då hon gissade rätt till 100 procent och hon gjorde det dessutom med precision! Det enda som var en aningens tveksamt var sättandet, men det är ju också det som vi har jobbat minst med så det kan jag förstå. Men hon var lugn i baklängesmarschen (iaf om man tar hänsyn till att hon inte har tränat på väldigt länge) och hon var väldigt säker i sitt utförande. Kul var det i alla fall! Vi tränade även lite fritt följ, platsliggning (både vanlig och dold) och lite fjärr. De två första gick bra, men fjärren var svår. Vi har nog tränat lite för mycket på den på en och samma plats, så det är dags att börja flytta runt lite. Sitt och ligg gick bra, men stå var svårt... Men det är ju å andra sidan det beteende som hon har haft svårast att förstå.

Shelby fick också komma ut en liten stund. Hon var på strålande humör, men det märks verkligen vilken ofantligt stor skillnad det är på att träna hund och hund. Med Shelby gäller det att hela tiden hitta motivationsvägar och lägga det på en lagom nivå. Med Bella verkar den största motivationen ligga i att få träna och henne kan man verkligen testa vart gränserna går. Men det är samtidigt väldigt kul att träna Shelby. Kanske är det vetskapen att vinthundar överlag är väldigt svårtränade som gör det så roligt, då jag tycker utmaningar är roliga. Egentligen är hon lätttränad och lättlärd så länge man gör det med massor av tålamod och påhittighet. Hon sätter en verkligen på prov varje gång man tränar och har man inte tålamod, glädje och enorm påhittighet... ja... då kan man lika gärna lägga av. Och visst blir det så ibland, men när man är på rätt humör så är det ofantligt kul att träna en greyhound.

Nu är det lite hushållsbestyr som ska göras åsså blir det kanske lite bokläsning i soffan. Vi har just kommit in från en härlig långpromenad, så nu är vi alla redo för lite soffmys =)

Kommentarer
Postat av: Marlene

Ja det skulle vara en av anledningarna till att jag byter jobb. Det är en plåga varje tidig morgon!



Vad duktig bellabus och du är! Ja utmaningar är roliga det är när man "bemästrar" dem som man växer som tränare! :)

2009-01-09 @ 01:29:11
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Olivia

Haha, tack för ditt positiva inlägg. Nu känns det faktiskt mycket bättre att läsa matte, ska ha i åtanke vad din lärare sagt :)



Hoppas ni får en trevlig helg.

Kram

2009-01-09 @ 11:46:30
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0