Söndag



I morse vaknade jag strax efter 7, pigg som aldrig förr. Min favoritsovställning (framstupa-sido-läge) börjar bli lite svårt att åstadkomma och därför blir det också lite svårare att sova. Undra hur det ska gå om en månad eller så, då magen lär vara bra mycket större!? Hur som helst så klev jag och min eviga följeslagare Bella upp medan husse och den sovande prinsessan låg kvar och slumrade. Jag och följeslagaren gick ut och lekte lite, hämtade tidningen och gick sedan in för att elda i kaminen. I torsdag gick strömmen i vardagsrummet, klädkammare och de två små sovrummen och vi har fortfarande inte lyckats reda ut vad som är felet, så det gäller att elda för fullt. Vi har självfallet försökt byta säkring, men det hjälper inte. Ska ringa en elektriker i morgon för att få lite professionell hjälp och förhoppningsvis lite el.

Jag och Bella passade på att träna platsliggning med enbart lek som belöning och det gick superbra. Hon är verkligen duktig på att jobba för alla möjliga typer av belöningar men jag är ofta lite för mycket fokuserad på ätbara belöningar. Bella kan jobba länge för både mat, föremål, att få gå ut, få springa och nosa och även för att bara få gosa och bli kliad och det gäller för mig att utnyttja alla dessa belöningsformer ännu mer.

När resten av familjen hade kommit på fötter och tassar gjorde vi oss i ordning, åt frukost, tog en rastningspromenad och startade bilen i riktning mot Bagarmossen och Görans mamma som befann sig i Stockholm under helgen. Väl där fick vi lunch och efter det blev det kaffe med semla. Mums! Sedan tog vi en lång, härlig promenad i Nacka reservatet tillsammans med Eva och hennes två hundar Käppe och Laban. Helt underbar promenad med härliga promenadstråk. Det är alltid kul med ombyte när det kommer till promenadmiljöer och jag tror att tjejerna också uppskattade det otroligt mycket. Bella skötte sig nästintill exemplariskt idag och jag är väldigt nöjd med henne. Människor är hon helt obrydd i och de tittar hon inte ens efter. Hundar är ju ett annat kapitel. Efter hennes dåliga erfarenhet vid 10 veckors ålder är det fortfarande jobbigt för henne att möta andra hundar, framförallt om hon är kopplad. Men samtidigt vill jag gärna utsätta henne för de miljlöer där det vimmlar av andra hundar för att få en chans att träna på det. Här ute där vi bor är det inte ofta man möter på andra hundar. Framförallt inte nu under vintertid. Nu gick Bella lös största delen under promenaden men när vi kom till ett stråk där det var väldigt mycket folk i farten valde jag att koppla henne. Självklart var det också då som vi började möta hundar. Det som var väldigt tydligt idag var att om jag försöker att tänka bort hennes agerande och stress kring situationen och behåller mitt eget lugn, så underlättar jag otroligt mycket för henne. Inte så att jag blir uppjagad och irriterad i dessa situationer, men jag kan tillföra lite för mycket "Bella här", "titta där" och liknande. Om jag istället är tyst och tänker på att inte göra häftiga rörelser så fungerar det bättre. Även om det blev lite skällande (främst när det kom en hund bakom oss) så är jag otroligt nöjd med henne. Ibland kan det vara lätt att glömma bort att hon inte gör detta för att irritera mig utan för att hon faktiskt upplever det jobbigt och kanske till och med obehagligt. Något som också har hjälpt mycket är att inte använda halsband på henne utan istället använda halti. Det gör att hon får behålla viktiga bitar av hennes språk, något som verkligen är livsviktigt för henne så språksäker som hon är.

På senaste tiden har verkligen jag och Bella kommit varandra otroligt mycket närmare varandra! För mig tar det ofta ett bra tag att verkligen knyta an till en individ även om jag direkt kan avgöra om jag tycker om individen eller inte. Detta gäller såväl människor som djur. Med Bella föll jag som en fura väldigt snabbt då hon är otroligt charmig i sitt sätt att vara tillsammans med mig/oss Men ändå har det tagit tid att knyta de starka band jag känner att vi har idag. Nu har vi kommit till den stund där vi är ett och så kommer det för evigt att förbli. Shelby och jag har haft otroligt starka band och ibland har jag haft svårt att tro att jag och Bella skulle bli lika tighta. Shelby var en extrem pest när vi fick henne och många gånger trodde jag att vi hade valt fel valp hos uppfödare. Det var gånger som jag inte ville ha henne. Idag kan jag inte tänka mig ett liv utan henne och den dag hon inte kommer att finnas hos oss är något som smärtar mig otroligt redan i tanken. Men det tog tid innan jag kände så för henne. Nu har jag kommit till den känslan hos Bella och jag uppskattar henne och hennes extrema glädje otroligt mycket. Hon har en glädje som jag faktiskt inte har upplevt i någon annan individ tidigare och min dröm är att kunna lära mig mycket av henne och hennes förhållningssätt till saker och ting. Tänk att ha en sådan otrolig gläde i kroppen och vara så exalterad över små saker som hon kan vara. Det är helt otroligt att se henne! Tänk att jag är så otroligt lyckligt lottad som har fått sådana underbara hundar i mitt liv! Bara tanken gör mig varm!


Kommentarer
Postat av: Sofia

Snulle vad söt! :D



Läs gärna min blogg också :)

2009-01-18 @ 17:37:42
URL: http://bananvecka.blogg.se/
Postat av: Olivia

Låter som ni haft en helt underbar Söndag och den där semlan lät ju inte helt fel :) Ja, du & Shelby har verkligen något speciellt tillsammans och jag känner så väl igen mig i dina tankar då jag känner desamma för Nimbus. "Första hund" är ju trots allt första hund, även om man älskar den andre lika mycket.

Ringer i morgon.

Kram

2009-01-18 @ 19:28:12
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Olivia

Fick aldrig tag på Sandra igår men jag ställer in mig på att vi åker ner på torsdag, GU VA ROLIGT!!!! :)

2009-01-19 @ 09:41:23
Postat av: Marlene

Skönt att fler känner sådär så man inte känner sig helt omänskligt usel när man undrar ifall man någonsin kommer bli lika tight med sina nuvarande hundar som man var med den innan...



Nej prio ett känns det inte som, men å andra sidan känns det som prio ett om vi någonsin någongång öht ska kunna tävla eller gå kurs utan att ge upp efter tio minuter för att vi inte pallar mer... ;)

2009-01-19 @ 21:23:13
URL: http://www.nemafo.se
Postat av: Olivia

Hur du ska lyckas!? Jo det ska jag tala om för dig, du kommer att lyckas alldeles utmärkt och bli en helt underbar mamma till ditt/dina barn. Det är jag helt säker på :)

2009-01-20 @ 11:08:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0