Titta! Kissen

Idag har jag bara haft med mig en hund på jobbet. Shelby valde nämligen att stanna hemma imorse. När Göran går ut och hämtar tidningen på morgonen följer hon gladeligen med, men när hon sedan kommer in så går hon snabbt och lägger sig igen. På sista tiden har hon varit väldigt slö på morgonen (brukar vara så när det är vinter) och vi har mer eller mindre fått tvinga henne att följa med. Först få upp henne ur sängen, sedan se till att hon inte går och lägger sig i soffan istället och när hon väl är ute så får man leda henne till bilen... Inte direkt jätte exalterad över att följa med tydligen! Så idag ledsnade vi och hon fick själv välja. Hon valde att ligga kvar. Sedan var jag tvungen att spring in igen för att hämta mobilen och då låg hon fortfarande kvar. Jag frågade en gång till om hon verkligen inte skulle följa med och då masade hon sig sakta upp och gick till dörren. Men när hon kom ut på bron ändrade hon sig och ville inte gå någonstans. När vi öppnade dörren igen så gick hon in och la sig... Hon är verkligen inte som alla andra... Men det var en glad hund som mötte oss i dörren när vi kom hem. Tur så hade jag möljlighet att jobba kortdag idag och hon blev bara ensam i fem timmar, vilket inte är så farligt när hon i princip aldrig är ensam hemma annars. Men jag tvivlar på att hon kommer att göra samma val igen men det återstår väl att se.

Idag tittade solen fram och jag kan lova att jag njöt. Var på promenad med hundarna och när solen visade sig från sin bästa sida var jag tvungen att stanna upp och bara njuta. Helt underbart även om det var en mycket kort stund som den strålade. På promenaden startade jag en ny utmaning. Vi kan kalla den för "Titta! Kissen". Mina hundar är nämligen helt kära i min katt (ja den är egentligen min men det huserar hemma hos mor och far och har så gjort sedan jag flyttade hemifrån) och åtminstone för Shelby betyder orden "titta" något väldigt positivt, så ni kan tänka reaktionerna på dessa ord. Bella hänger mest på Shelbys reaktion, men hon vet ju i alla fall vad "kissen" betyder. Så idag på promenaden gick jag och sa "Titta! Kissen" lite då och då och just efter fick de äta godis. Ska bli kul å se om jag får de efterföljder som jag är ute efter. Med Shelby känns det hela lite hopplöst då det verkligen inte finns mycket som kan slå det faktum att det kanske faktiskt kan vara en katt någonstans medan det hela känns lite mer hoppfullt med Bella. I hennes värld finns det inte mycket som kan slå godis, så där kan vi nog få fram nåt fint. Ni kanske undrar varför detta nu ska vara nödvändigt!? Mest av allt försöker jag ändra beteendet att bli alldeles galna av glädje vid dessa ord eftersom det känns som en fras som vi kan komma att använda när vi har barn. Bara tanken på att vara ute med både barn, barnvagn och två hundar i en situation så som den ser ut idag känns som en mardröm... Så nu har vi ett tag på oss innan det blir dags att använda den på riktigt. Sedan är det alltid kul att utmana hundarna och se hur man faktiskt kan förändra ett beteende.

Shejping har stått på agendan de senaste dagarna och vi har hunnit med en del. Shelby har mestadels fått träna backande och stoppa huvuvdet mellan frambenen och hon har visat stor uthållighet. Härligt! Men backandeträningen går väldigt långsamt med henne och jag funderar på att byta strategi... Vi får se.

Bella har fått rejält med shejping träning och hon är nöjd. Idag var hon lite ofokuserad men de övriga dagarna har det gått alldeles strålande. Vi har tränat på backande (med fokus på många steg), ligga på rygg (fokus = balans), sitta vackert (fokus = framtassarna högt), plats/hakan i backen (fokus = snabbt ner/helst hakan först av allt) och säkerligen en hel del massa saker som jag har glömt. Men roligt har vi haft och det är kul å se hur snabbt det går att få fram ett beteende. Underbart roligt!

Nu vankas fredagsmiddag sedan blir det lugnt. Ha en skön helg allihopa!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Bra intiativ med "titta!"-utmaningen. Du skulle bara veta hur Nimbus reagerar om jag säger "Kisse" vilket närmare bestämt är livsfarligt :) Kanske får ta efter dig och utmana honom med det, då skulle nog familjen Sandbergs katt bli glad.

Vad duktig du är med shejpingen, har länge tänkt få Nova att lägga ner hakan men det blir som aldrig av.



Trevlig helg på er och en stor kram från oss.

2009-01-24 @ 16:51:10
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Olivia

Naa! Va söt du är som ägnar mig och matematiken en tanke, det behövs :)



Ja de känns lite roligt med en utställnig här framöver och självklart hade du varit det ultimata stödet.

Kram på er.

2009-01-28 @ 10:47:35
Postat av: Olivia

Hej du rara! Hur har ni det där nere i Södern?:)

Hade tänkt ringa dig i Torsdags men kom på att ni var iväg, men slå gärna en signal om du är sugen på att surra lite med en som saknar dig.



Kram!

2009-01-31 @ 19:58:58
Postat av: Marlene

Klokt att tänka på sådana "små" saker långt i förväg!



I mitt nästa liv skulle jag vilja bli en katt... eller varför inte en Shelby! Hon verkar verkligen ha förmågan att njuta av livet! ;)

2009-01-31 @ 23:51:08
URL: http://www.nemafo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0