Underbar start på dagen

Idag är jag ledig på förmiddagen och därför har det blivit en hel del tid ägnad enbart till hundarna. Det känns som om vi har hunnit med en hel del trots att dagen ganska nyligen har börjat. Jag har så otroligt mycket mer energi när jag får göra sådana här saker i början på dagen och när allt verkligen går min väg och hundarna är helt underbara, ja... då flödar verkligen energin!

Ute blåser det storm (kanske en lite smärre överdrift... men det blåser mycket) och vädret i övrigt är väl så där. Men en dag som denna spelar det verkligen inte någon roll. Klev upp tidigt trots chans till sovmorgon. Sovmorgon är dock inte riktigt min grej även om det ibland kan vara skönt att ligga i sängen lite längre. Men idag blev inte en sådan dag. Efter att ha gått i genom tidningen från början till slut över en härlig frukost blev det skogspromenad med båda tjejerna. De skötte sig verkligen utmärkt på promenaden och vi gjorde massor av roliga saker under promenaden. Bella var väldigt kontaktsökande och då det har varit lite sisådär på den fronten på sista tiden så ledde det självfallet till roliga saker för hennes del. Hon verkade nöjd! Shelby var lite i sin egen värld, så där som bara Shelby kan vara. Hon lyssnade jättebra och höll sig inom en bra radie, så det var inget problem. Men går hon liksom in i sin egen bubbla och verkar ta sig en egen liten promenad. Sådan matte sådan hund säger de ju och i detta fall stämmer det verkligen!

Väl hemma igen var det träningsdags. Bella var lite speedad och gnällde vid dörren när hon insåg att det var träningsdags. Därför var beslutet enkelt och det blev Shelby som fick vara med först medan Bella fick stanna inomhus och vänta. Shelby var underbar att träna idag och hon hade verkligen samma typ av glädje som hon hade då hon var valp. Den här busigheten som jag fullkomligen älskar hos henne! Vi tränade rutan och så passade vi på att leka en hel del. När det gäller rutan är jag en periodare och jag tycks aldrig riktigt komma till avslut vad gäller detta udda moment. Men varje gång jag tar tag i den så älskar jag den.... Konstigt att jag inte tränar den regelbundet när jag tycker att det är så kul. Shelby fick i alla fall köra enligt samma metod som Bella (med avgränsningar runt rutan) och det var härligt att se hur hon tog för sig. Shelby kan ibland vara lite rädd för att göra fel och detta är något som vi har jobbat väldigt mycket på väldigt länge och det har under det senast året gett bra resultat, men ibland så dyker den osäkerheten upp igen. Men idag var hon på G och hon var så säker i sitt utförande. När hon vid ett tillfälle försökte sno leksaken ur min ficka blev jag alldeles varm i hjärtat! Det är härligt att se en hund som tidigare har varit lite rädd för att göra fel försöka sig på en sådan sak... =) Jag kunde inte annat än att låta henne sno den =) Jag blev så glad av att träna Shelby! Hon är verkligen en alldeles egen och unik individ som har sådana fantastiska egenskaper i sig!

Även Bella var en fröjd att träna! Med henne fokuserade jag mest på rutan och hopp över hinder (framförallt grundlig förståelse för det). Sist jag tränade rutan med henne (även när det gäller Bella är jag en periodare när det kommer till rutan) låg den största utmaningen i att få henne att inte attackera konerna =) utan istället få henne att gå rakt in i rutan. Idag stod rutan redan klar när hon kom ut och idag hade hon inte några som helst problem med att gå rakt in och låta konerna vara. Hon är sååå duktig på detta moment och jag tror att det kommer att bli skitbra i slutändan! Hon har den uthållighet som krävs och när hon kommer in i rutan är hon så säker på sin sak. Men självklart kommer vi att stöta på en hel del svårigheter när jag verkligen börjar utmana henne, men till vår fördel ligger att hon verkligen älskar rutan och därmed ser den i sig som en belöning. Nåt jag verkligen kan utnytta i träningen.

Hoppet var länge sedan vi körde och det är också ett moment som hon älskar. Tidigare var den största svårigheten att få henne att invänta kommando och idag märktes det lite i träningen. Det var som sagt ett tag sedan hoppet tränades och hon var lite ivrig. Men snabbt lyckades jag styra in henne på rätt bana igen och vi kunde fokusera på som jag hade planerat. Nämligen en djupare förståelse för hindret. Detta har vi också jobbat med tidigare, men det var evigheter sedan så det behövdes verkligen. Jag satte henne på ena sidan och gick själv över på andra sidan. Men istället för att ställa mig mitt emot henne och framför hindret valde jag att ställa mig på sidan av hindret så att den raka linjen som bildades mellan henne och mig inte gick över hindret. Första gångerna tog hon kortaste vägen till mig och missade därmed hindret men sedan var det som om ett ljus tändes och hon verkade komma ihåg att vi faktiskt har tränat detta ganska mycket förut. Hon hoppade bra och klarade en hel del utmaningar. Men fler ska komma och jag ska utmana henne till max när det gäller detta (och massor av fler moment och beteenden). Det roliga med Bella är att hon sällan (eller faktiskt aldrig hittils) ger upp utan istället verkar det som om hon lugnar ner sig, fundarar och försöker igen. Hon är också en helt fantastisk hund att träna och jag tror att jag har haft lite tur när det gäller henne. Hon har en otrolig förmåga att fokusera på det vi gör och låta allting annat vara. Dock har det på sista tiden blivit lite för lite träning i massa störning, så det måste vi nog ta tag i.

Förhoppningsvis fortsätter denna dag i glädjens tecken. Skrutten är vaken just nu och bankar på för fulla muggar. Det är roligt nu när jag nästan börjar veta vilka rutiner det lilla livet har. Nu ska jag hoppa in i duschen, äta lunch och åka till jobbet. Efter jobbet ska jag träffa några kompisar inne i stan för att gå å fika och surra lite. Alltid roligt! Tjejerna följer som vanligt med på jobbet och sedan får de åka hem med husse när han slutar. Det är skönt att de nästan aldrig behöver vara ensamma hemma. Inte alla som är så lyckligt lottade att de kan ha en sån bra lösning.

Ha en underbar dag allihopa!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Åh, vilket härligt träningspass ni verkar haft. Det är såå roligt när allting bara stämmer och alla är på topp, tänker framförallt på underbara Shelby :)

Känner så väl igen mig på det där med periodare av vissa moment, varför gör man så?

Känner mig jättetaggad på att komma ner, har du hört något från Sandra?

Ringer ikv.

Kram på er.

2009-01-13 @ 11:04:24
URL: http://www.nogg.se/novaliten

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0