Ytterligare en dag

Dagarna passerar och ibland inser man knappt hur snabbt det går. Både skönt och lite skrämmande på en och samma gång. Igår var vi i alla fall på återbesök hos sjukgymnasten med Shelby och resultatet var utmärkt! Anna var förvånad över hur snabbt hon har återhämtat sig och hur bra det faktiskt har blivit på så kort tid. Ryggen - det parti som hon hade som absolut mest ont i - ser jättebra ut nu. Hon reagerar inte överhuvudtaget när Anna klämmer och känner och då ger hon ett ganska hårt tryck. Musklerna har också slappnat av riktigt bra i ryggen. Känns superbra! Musklerna på sidan (lite längre fram än midjan) är fortfarande lite spända, men inte värre än vad de kan vara ibland och alltså inget direkt fel. När det gäller höftböjarna - som var väldigt korta när vi först kom till Anna - har det även där skett en hel del. Vänster är faktiskt bra och den ska jag hålla som måttstock vid streching för den högra, som inte riktigt är 100 bra ännu, men det ser väldigt bra ut! Enormt skönt att det har gått så bra och så snabbt! Jag hade aldrig vågat drömma om det när vi påbörjade behandlingen.

Idag har vädret i Stockholm nästan gett mig vårkänslor. Några plusgrader och en sol som strålar från klarblå himmel. Gick från jobbet i tid för en gångs skull så att jag verkligen skulle hinna med tjejerna. Under gårdagen blev det lite fattigt för dem, eller kanske framförallt för Bella som inte ens fick vara med på något sjukgymnastbesök. Men idag var planen att det skulle se annorlunda ut.

En promenad i skogen blev det först. Bella fick träna lite på att gå kopplad i skogsterräng, något som inte händer speciellt ofta. Hon blir lite frustrerad av att gå kopplad i den typen av terräng, men det gick ändå relativt bra. Väl tillbaka fick Shelby stanna kvar ute och träna lite. Även idag var hon super glad och hennes lek har verkligen tagit ett stort steg framåt, något som glädjer mig enormt! Även idag blev det mest rutan och lek, men idag hade hon mycket större säkerhet i utförandet och hon vågade verkligen bestämma sig för att stanna i rutan. Kul att se henne göra sådana framsteg!

Bella var ett enormt frustrationspaket idag och det var tur för mig att jag hade en del tid över. Oftast när jag byter hundar i träningssammanhang gör jag det i dörren hemma eller alternativt i bilen och hon får komma ut när hon sitter ner lugnt. Men idag var jag tvungen att gå in för att lägga på ved i kaminen och Bella fick snabbt panik över att hon kanske inte skulle få komma ut och träna... Den lilla arbetsmyran =) När det var dags att ta ut henne för träning började hon pipa och gnälla och jag ställde mig lugnt och väntade ut henne. Men hennes stress byggdes bara på och snabbt kom även stressflämtandet. Insåg snabbt att detta kommer att ta tid, varför jag satte mig på en pall i hallen (Har lite svårt att bara stå rakt upp och ner när jag har så lågt blodtryck). Efter ett tag började hon även att erbjuda lite olika beteenden, pussa på mig, leka lite med någon leksak som låg där, försöka få Shelby att gå i gång, springa genom huset... allt samtidigt som hon gnällde, pep och flämtade. Jag tror att jag satt och väntade ut henne i ungefär 45 minuter innan det gick att gå ut och träna... Hon lyckades lugna ner sig mellan varven, men så fort jag gav klartecken för att vi skulle gå ut gick hon igång på alla cylindrar och pipet kom som ett brev på posten. Tack och lov fattar hon galoppen ganska snabbt när hon ser vad som leder till belöning (i detta fall möljigheten att få gå ut och träna) och det gick snabbare och snabbare för henne att lugna ner sig. Men jag var måttligt trött att sitta på en pall i hallen fullt påklädd i så där 45 minuter. Men tålamod ska också tränas och som det ser ut nu så kommer mitt tålamod att sättas på prov mycket i framtiden. Nu när jag har insett vilken stress hon går upp i så måste jag ju bara ta itu med det. Jag har aldrig riktigt märkt det förrut eftersom jag oftast har bytt hund i dörren och då har hon inte hunnit bygga upp någon stress. I övrigt har hon ju en fantastisk av- och påknapp och stressar inte upp sig för mycket. Men just när hon ser att det är träning på gång men blir osäker på om hon verkligen ska få träna... då slår stressen igång. Skittråkig träning, men har jag väl påbörjat den så är det väl bäst att fortsätta utmana henne och lära henne att hantera stressen.

Jaja, nog om det. Hennes träning gick i alla fall bra, även om hon var lite het i början. Rutan gick inte alls första turerna då hon var på tok för het och inte alls kunde fokusera. Men efter en liten paus då hon fick lugna sig gick det hela mycket bättre. Attackerna av koner verkar i alla fall vara som bortblåsta (hoppas jag!). Idag plockade jag bort en markering runt rutan och började skicka henne så att den bortplockade markeringen befann sig på den vänstra eller högra sidan. Men innan vi slutade skickade jag henne från alla håll och hon fixade det även jätte bra när markeringen längst fram och längst bak var borttagna (dock inte vid ett och samma skick). Vi körde även läggande och ställande under marsch och det såg ganska bra ut. Ställandet kan bli lite mer tydligt ibland, men till största del så ser det bra ut. Läggandet är hon ändå säker på (även om det ibland blir några missar) så jag passade på att utmana henne en hel del, något som hon fixade utmärkt. Hon är duktig när hon blir utmanad genom diverse olika störningar och ibland ser jag en stor risk i att överträna med massa störningar. Jag vill ju inte att hon ska bli beroende av att det hela tiden ska hända en massa saker runtomkring för att det ska funka. Som alltid - det gäller att hitta balansen.

TIll sist vill jag passa på att tipsa er om Maria Hagströms blogg. Idag hade hon ett fantastiskt inlägg om platsliggning och filmen som hon hade lagt till var ju bara underbar! Jag har tyvärr aldrig tränat för Maria (även om planen är att jag ska någon gång) men jag verkligen älskar hennes sätt att träna hund. Hon ser ut att ha så enormt roligt samtidigt som hon är utmanade och vågar testa hundens förmåga. Sedan att hon sätter hundens intresse för lek och föremål i främsta fokus är en tanke som jag tycker om. Gå in på hennes blogg och kolla, inlägget (med fler) är superbra!

Kommentarer
Postat av: Olivia

Stor eloge till dig och ditt enorma tålamod. Att vänta ut hunden är kanske inte det roligaste här i världen (och helst inte fullt påklädd och dessutom gravid) men självklart en lika viktig del i träningen som allt annat. Men har man bestämt sig för något så har man :)



Hoppas "våren" håller sig kvar tills vi kommer ner, behöver verkligen lite sol nu känner jag.



Stor kram till duktig du :)

2009-01-14 @ 18:36:41
URL: http://www.nogg.se/novaliten
Postat av: Olivia

Tack för "Maria-tipset". Har precis sett filmen och skrattade gott åt alla de störningar som hunden fixar, hem & träna mao :)

2009-01-15 @ 10:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0